0

Självförtroende och självkänsla

Tänk så mycket som sitter i språket och förmågan att kommunicera! Det är så många fler bitar som påverkas av att inte kunna göra sig förstådd! Självkänslan (känslan av egenvärde, att jag duger som jag är) har iaf på NeNe varit relativt låg i många sammanhang, likaså självförtroendet!
 
Tycker att vi sett en klar förbättrning inom både områdena allt eftersom han både förstår mer och kan uttrycka sig så att andra förstår! Jag är så oerhört tacksam att han har sitt gäng som han är med på dagis. Framförallt att det är ömsesidigt! Han tycker om dem och de tycker om honom! Ni som följt mig vet att det varit en del ups and down, men nu har det varit lugnt en längre period och jag hoppas att det får fortsätta så!
 
En stor del i att självkänslan (framförallt) har stärkts är nog till viss del beroende av NeNes lillasyster. Han är så otroligt omhändertagande gentemot henne och beskyddande! Vi var på Ikea härom veckan och då var det ett par äldre barn som var rätt framfusiga och NeNe drog sig lite tillbaka och tittade ner i golvet för att undkomma dessa två.
 
Bara en liten stund senare började en av den "buffa" lite på lillasyster. NeNe var då DIREKT där! Satte händerna i sidorna och stirrade ut dessa två som slank vidare. En sådan liten gest av styrka där han stod upp mot sin tidigare blyghet/rädsla för att skydda sin lillasyster. Det är kärlek! Så stolta vi var som föräldrar när vi såg det!
Det hände förövrigt vid matdelen där de kan leka också...
 
En liten ljusglimt i vintermörkret!
 
Kramar Mamma C