0

Svårt med konsekvenser och bildstöd...

Igår kom jag och min man till insikt om något som jag inte lagt särskilt stor vikt vid tidigare...
 
Nämligen svårigheterna att förstå konsekvenser. Jag har tidigare märkt att min son haft svårt att förstå när jag pratat om om du gör så...
Just ordet OM verkar vara jätteknepigt. Att sen sätta in det i sammanhang som är helt svårbegripligt det gör inte heller saken lättare. Igår blev det en jättekonflikte kring att borsta tänderna...Pappa sa att han skulle läsa godnattsaga om NeNe inte klyddade med att borsta tänderna. NeNe fortsatte att tramsa o pappa som inte tänkte brusa upp utan vara pedagogisk svarade att "ja men då blir det ingen godnattsaga" (och ja ja...man kan tycka vad man vill om sådana konsekvenser, men så var det). NeNe blev JÄTTELEDSEN! Jag kände instinktivt att han faktiskt inte hade förstått, vi har varit med om detta i flera andra situationer att han blir jätteledsen när han "inte får som han vill", men nu först kände jag att han faktiskt inte förstod. 
 
Ibland brukar vi dela upp det.... "Vill du höra godnattsaga?" -ja
"Då borstar vi tänderna, SEN läser vi saga" -ok
 
Tror det dels beror på abstraktheten kring betydelsen av ordet OM och sen att det blir så mycket information i ett kör...
 
Nu diskuterade vi igår att vi skulle anvädna bildstöd för att förklara mer för NeNe när vi märker att han inte förstår. Vi pratade även om att använda bildstöd för att han ska kunna förklara vad han vill, vad han har gjort under dagen på förskolan mm.
 
Så nu ska jag se om jag kan hitta något "gratis" och lättillgänglingt på nätet...Tänkte även kolla om det finns något färdigt för att träna "konsekvenser"...
 
Tror jag hittat en app som kan vara bra träning "Making Sequences" -träna berättande med bildstöd/sekvenser. Måste få be att återkomma när vi testat den...
 
sequences1
 
sequences7
 
 Storymaker är också en app jag måste prova!
 
story maker
 
Det är ju så att bara man vet VAD man ska söka efter så hittar man mycket lättare ;) Återkommer som sagt med en recension när jag testat dem...
 
Kramar Mamma C