1

Det händer väldigt mycket nu...

Vet inte om det faktiskt beror på något vi gör...eller om det är utvecklingen som "normalt" har tagit ett av sina språng..
 
Men jag upplever att NeNe nu använder språket på ett helt nytt sätt! Vi samtalar och han svarar på ett annat sätt än tidigare! Han kan associera till andra saker och bekräfta det jag säger på ett mer nyanaserat sätt. Han använder fler ord och meningar än tidigare! Helt klart en utveckling inom flera områden! Fortfarande är talet väldigt otydligt, men jag är så glad för alla framsteg han gör!

Det känns på något sätt att han följer en "normal språkutveckling", men den kommer mycket senare...Så jag håller faktiskt fast vid känslan av att det är en språkförsening., Jag tycker inte om om benämningen språkstörning eftersom det känns så konstant, som den tidigare (mest använda) betydelsen av språkstörning, att det är något som hänger kvar... Jag förstår verkligen diskussionen om diagnostisering och jag har faktiskt officiellt tagit ett steg från min tidigare hållning att diagnoser är något positivt.
 
Jag vill hellre se till "verkligheten" utan att benämna det med en diagnos (stämpel om man så vill) utan jag vill istället fokusera på vad vi kan göra för att underlätta och vilka sidor vi ska förstärka.
 
Som vi i skolan diskuterar elever med ADHD, för att ta ett exempel, så är det så lätt att placera alla dessa elever i samma fack. Men det finns inte två elever som har samma svårigheter. En diagnos ger inga färdiga koncept som passar för alla elever. Självklart kan det hjälpa till att skapa förståelse. Men JUST NU för mig så är jag väldigt avig till diagnoser då jag fick ett sånt bakslag (utan att vi för den skullen fått någon diagnos).
 
Men som sagt just nu så fortsätter vi att samtala, spela, prata, benämna, fråga så mycket vi kan i vardagen och det ger faktiskt resultat! NeNe utvecklas allt mer! Han VILL och han KAN!
 
Så nu lägger vi allt vad logopeder heter åt sidan ett tag..Hon ville ju inte träffa honom förrän om ett år ändå?!?!
 
Kramar Mamma C
1 Anonym:

känner igen dina tankar så. jag har en mycket äldre son med diagnos grav språkstörning och har alltid känt att han utvecklas språkligt normalt med långsammare än andra. Jag gillar inte heller stämplar. =)