0

Svaga munmuskler?!

Sista tiden har det varit ganska stiltje på alla håll kring NeNe´s språk...Allt har gått i sin gilla gång och vi har inte gjort mer än vanligt...Har stundtals känt mig uppgiven eller kanske är det fel ordval...jag har känt mig....som att jag ändå inte kan göra något (maktlös?!) och att det inte gör något....
 
Antar att det är ett steg man ska igenom när det är något som "inte stämmer"...Det känns som det iaf...Skönt är ju att det inte är någon permanent känsla...
 
NeNe saglar väldigt mycket bitvis fortfarande (han är 4,5år). Igår fick jag för mig att jag skulle googla det...hittade inte jättemycket, men en intressant sak dök upp. Nämligen att det kan bero på försvagade munmuskulatur! Eftersom språket också är otydligt så hänger det ihop...Det stod som råd att blåsa i sugrör, blåsa ut ljus osv. Allt för att träna upp musklerna.
 
Det är inte första gången jag hör dessa råd...och visst har NeNe fått blåsa så fort det ska blåsa ut ljus, men inte regelbundet. Så nu fick jag för mig att vi ska göra det till en del av vardagen!
 
Till både middag och de gånger det blir kvällsfika ska vi tända en massa ljus som NeNe kan blåsa ut!
 
 
Han är ju inte mycket för att måla och rita, men jag tänkte ändå att han skulle få göra "blåstekniksbilder"...kanske även introducera honom i att leka med bomull och sugrör :) blåsa iväg bomullen i olika banor med hjälp av sugröret!
 
Den här bilden är hämtat från förskolan Harva gård (det är alltså inte NeNe på bilden)

På måndagar är det plugg för min del, men jag tänkte att det var dags att lägga ut ett blogginlägg här också!
 
Ha en bra måndag alla!

Kram Mamma C