1

Nu var det längesedan...

Kände bara att jag var tvungen att uppdatera här lite :)
 
Tänkte lätta på mina tankar och planer kring NeNe...Till hösten börjar han i förskoleklas.. Det har känts väldigt konstigt...vår lilla grabb ska börja skolan.... Kanske blandat med massor av oro om hur ska det gå? Det blir nya grupperingar, hur ska de reagera på hans bristande talförmåga? Kommer han att bli retad? Det är sådana tankar man alltid får dras med som förälder tror jag tyvärr..Oavsett vilket funktionshinder ens barn har...
 
Men jag är djupt imponerad av honom! Hans lugn som han fortfarande har när han inte blir förstådd direkt... Hans ordförråd har utvecklats ordenligt, men tydligheten är inte riktigt där utan samma språkljud vållar fortfarande bekymmer...
 
Men så här tänker jag...närmare sommaren i mars/april så tänkte jag börja fokusera mer på språkljuden. Börja med en kartläggning för att bli på det klara med vilka fonem som vållar svårigheter....därefter tänkte jag att vi skulle fokusera på ett språkljud i taget för att automatisera det i dagligt tal. Genom ramsor, sånger men först genom att verkligen kunna hitta språkljudet! Han har alla enskilt! Han kan alltså uttala samtliga språkljud ett och ett, men det vållar bekymmer vid till exempel konsonantförbindelser...Så på detta viset känns det strukturerat och inte så forcerat! Det ska vara roligt! I mitt fall så är jag ju inte bara förälder utan speciallärare också.. (om lite mer än ett år iaf)...
 
Men jag tänker att det viktigaste vi kan ge våra barn är att stärka deras ordförråd! Genom att prata och samtala om allt möjligt! Ställa frågor och locka till djupare funderingar! Varför tror du att det är så? Sen såklart läsa böcker, sjunga sånger och leka med ramsor om barnet gillar det!
 
Lovar att dela lite fler konkreta tips längre fram...har lite för mycket med både plugg och jobb nu ;)
 
Kramar Mamma C