0

Ny logoped...

Nu har jag äntligen fått tummarna loss och ringt och bokat tid med en ny logped! 
 
En privat denna gången, som förvisso är specialiserad på dyslexi men det ser jag inte som någon nackdel!
Vi har testat på två stycken tidigare och tyvärr har jag inte känt något förtroende för någon av dem! Jag vill ha stöd och hjälp som förälder och TYDLIGA direktiv därtill. Det kände jag inte att jag fick från de två tidigare så därför testar vi nu en ny!
 
I mitten av maj ska vi dit så det ska bli spännande att höra vad hon säger. Har mailat till logopedmottagningen i Lund att jag vill ha NeNes alla papper, men än så länge har jag varken fått eller hört något alls :(
 
Den nya logopeden skulle i augusti gå utbildning i utredningsmaterialet "säl4" som skulle vara mycket mer djupgående och skulle leda till att vi får mycket mer kött på benen kring vilka svårigheter NeNe har. Så det ser jag fram emot! Bara ett år kvar till skolstart så om så mycket som möjligt att klarlagt innan kan vi sätta in stödet där det verkligen behehövs och gör bäst nytta!
 
Ha nu en skön vardag alla kära läsare!
 
Kramar Mamma C
0

Funderingar kring språkstörning

Just nu läser jag all litteratur jag kan komma över om språkstörning! Tidigare i höstas kändes det så betungande att ge sig på den... Mina föräldrakänslor tog överhanden o jag hade svårt att fokusera med mina speciallärarögon. Men nu har jag kommit ett hopp längre i bearbetningen av vår sons situation så nu kan jag äntligen ta till mig av det jag läser!

Det jag framförallt har med mig nu är
- en språkstörning är förändrerlig. Det kan helt försvinna över tid eller så skiftar svårigheterna. Den behöver alltså INTE vara bestående!
- specifika läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) hänger nära samman med språkstörning. Genom att tidigt utveckla den fonologiska medvetenheten lägger man en bra grund o kan avhjälpa grava svårigheter. Alltså att leka med språket på olika sätt!
- att barn utvecklar ett eget fonologiskt system i talet om de inte följer det "normala". Genom att kartlägga "hur de gör" kan man hitta ett bättre avkodningssystem och förstå sitt barn bättre...

Några av de böcker jag läst/läser just nu..





Ska bli bättre på att blogga om mina funderingar kring utbildningen o min roll som pedagog också, då det kanske kan hjälpa någon att hitta stöd, inspiration eller rent av kunskap kring språkstörning som kan vara användbar.

För att avsluta lite kring NeNe så har det  hänt en del kring språket nu... Han använder fler hjälpord (småord) och skapar bättre grammatiska meningar! Han använder rätt tempus på verben! Något som annars är vanligt att barn inte klarar av att skilja på. T ex jag springde eller då springa jag. Att man använder fel form (dåtid, nutid) av verbet.
Det är så skönt att kunna ringa in det som annars är vanligt att ge svårigheter faktiskt inte är svårigheter hos NeNe! Upplever inte att han har några pragmatiska svårigheter heller. Alltså att "läsa av" en person med både miner o förstå när någon skämtar eller pratar "bildligt". Ex på bildligt "äta som en häst", "proppmätt" hmmm kommer inte på fler just nu... Men ni förstår innebörden.

NeNes brister sitter snarare "bara" i kommunikationen (andra förstår inte allt) samt i ordförrådet. Dels sin egen ordmobilisering (att plocka fram rätt ord) samt att faktiskt känna till fler ord. Då är det svårt att få ett sammanhang om man inte har alla ord. Det skapar även svårigheter att skapa meningar om man saknar viktiga ord. 

Det är min analys av sonen Och såklart är jag ju subjektiv, men det känns skönt att avstyra ett par svårigheter från listan iaf!

Ha nu en mysig söndag!

Kramar Mamma C
0

Sjunga o tips för att öva prepositioner!

Nu var det ett tag sedan jag skrev igen...men det är nog lite som en av er läsare skrev... Att när det "går bra" blir det mindre skrivande!

I december sjöng NeNe den första hela sången vad jag vet. Då var det "Vi gratulerar". Sedan dess har han pratsjungit mer o mer när han lekt. Sjungberättat liksom. Har försökt inspirera honom vidare i det då jag sjungit andra påhittade texter till befintliga sånger :)

Bra tips! Det ställer ju krav på koncentrationen att lyssna på själva texten också... :)

På förskolan sa de för någon veckan sedan att det var som en champagnekork hade lyft o NeNes språk hade börjat blomstra! Härligt att höra!

Vill dela m mig av ytterligare tips. Jag gjorde ett bingo/finns i sjön-spel m prepositioner... Alltså beskrivande lägesord som framför, bakom, bredvid, under, på o i. Använde mig av officebilder o redigerade dem som jag ville ha dem i paint. Här kommer några exempel!

Gjorde en karta per "par". Tanken är att man ska fråga efterhand man vill ha. T ex har du kortet med ekorren bakom trädet? Än så länge har jag o NeNe bara provat det en gång, men det var roligt! Och ack så lärorikt att bilda meningar med både fråga o beskrivning i samma! Istället för att bara peka på kortet man vill ha till sin bricka.

Ha en mysig söndag!

Kramar Mamma C