0

Förnekelse....

Nu har jag kommit (tror jag) ytterligare ett steg i bearbetningsprocessen..."vårt barn är inte som alla andra"...
 
Till att börja med tänkte jag ju (men inte fullt ut) att NeNe faktiskt hade en språkstörning. Det har sedan mildrats till att han är "försenad". De senaste inläggen har nog t o m haft betoning kring "om det är något" och han är "försenad med sitt språk". Men det molnen skingras och mina tankar klarnar allt mer. Jag tror nu att han har en expressiv språkstörning. Det är så många bitar som börjar falla på plats nu när pratet har kommit igång allt mer. Han förstår det gör han, men han har svårt att komma ihåg ord och hitta rätt ord. Precis som vid dyslexi, en person med dyslexi har ofta det problemet också, att hitta rätt ord. Tror det kallas "ordmobilisering". Han har inte hyllorna i hjärnan som andra har att stapla sina ord på, utan de ligger huller om buller! Inte konstigt att det är svårt att hitta rätt ord.
 
När NeNe pratar så blir det allt som oftast benämningar som "sån" och "denna" istället för att benämna vad det är eller vad han vill ha. Likaså berikar han sitt uttryck genom att göra ljudeffekter som "ajj" om han vill berätta att något är vasst. Istället för att beskriva föremålet i sig.
 
Som rubriken lyder så känns det som att jag levt i förnekelse...förnekelse för att NeNe faktiskt har problem och säkerligen kommer att svårigheter en bit upp i skolåldern också. Det känns skönt nu att faktiskt tänka i de banorna så att vi inte glömmer bort att hjälpa honom mer medvetet att utvecklas ännu mer.
 
Kramar på er
Mamma C
0

Svårt med lägesord...

Ju mer NeNes prat börjar komma igång så märker vi också tydligare vilka hans svårigheter verkligen är. Om han nu bara är "sen" på att komma igång så har han ändå sidor som är svårare än andra. T ex just lägesord och lägesbeskrivningar. Under, över, på, i, bredvid osv. Tror, eller vill tro, att han faktiskt kan dem. Däremot använder han dem inte själv i dagligt tal. Han använder inte heller hjälpord (på, till, om, som, att) men jag är osäker på om det inte har med utvecklingen att göra. Att de kommer när språket utvecklats ytterligare några grader.

Det ska bli så himla spännande till hösten med utbildningen att få diskutera och få reda på mer om språkutveckling! Vilka delar "fattas", vilka delar är det vanligt att de kommer senare än andra osv.
Vi har ju lillasyster som nu är 1,5år som börjar komma igång mer och mer med sitt språk. Än så länge säger hon inte jättemånga ord, men hon är ändå före än vad NeNe var i samma ålder. Kanske var han egentligen i fas, men så hände det inget mer ett tag utan språkutvecklingen stod liksom stilla efter 1,5år.... Samtidigt så hade han inga "ba ba", da da, bo bo osv. Han härmades inte heller. Det gör däremot lillasyster, häromdagen sa hon Kalle Anka (fast på sitt vis). Det blev väl någon gång något som lät som Kalle Anka annars mest "Kanka".
 
Näe....det är spännande det här med språkutveckling och alla tankar om hur man ska stimulera den. och hur man samtidigt gör alla rätt enligt regelboken, men ändå händer det inget!? T ex har vi hört redan tidigt "men visst läser ni mycket för barnet?" Jo tack, men om barnet inte har något intresse alls för att lyssna på böcker. Så var det fram till NeNe var 2år. Han hade inget intresse överhuvudtaget att ens titta i böcker, peka osv. Lillasyster däremot tycker väldigt mycket om böcker så smaken är ju som baken!
 
Däremot är NeNe extremt teknisk och kunde när han var 1,5-2år redan behärska datormusen och sätta igång filmer på dvd:n. Så alla sidor utvecklas ju i olika takt såklart! Så har man ju fallenhet för olika förmågor likaså!
 
Nu under sommaren har språket kommit igång mer och mer och det blir tydligare på sina håll, men det är fortfarande en bra bit att gå.
 
Vi ska ju förhoppningsvis få tid till logopeden i augusti igen. Vi har en tid i mitten av augusti som vi tyvärr måste boka om då den hamnar mitt i lillasysters inskolning på förskolan.
 
Till hösten torde det komma mer frekventa uppdateringar här också...Då jag hoppas på många tips från utbildningen :)
 
Kram på er
Mamma C
 
0

Nästa speciallärare!

YES! Jag kom in på utbildningen! Så till hösten börjar jag läsa till speciallärare med inriktning grav språkstörning! Ska bli så himla roligt och intressant! Jag kommer att vara ledig en dag i veckan från jobbet för att kunna avsätta den dagen till "enbart" pluggande. 
 
Hoppas att få många bra idéer till hur vi kan hjälpa NeNe att utveckla sitt språk och uttal. Tycker framför allt att det är uttalet nu som ähalkar efter. Sättet att uttrycka sig, hitta ord och sätta ihop meningar tycker jag blir bättre och bättre. Däremot är det fortfarande otydligt, framförallt för utomstående är det extra svårt att förstå honom.
 
Tror han börjar bli mer och mer medveten om att han inte "kan" säga allt också. Häromdagen så tränade vi på att säga olika (för honom) svåra ord. Och då var det första han sa "jag kan inte", sen när han väl lyckades så lät det "jag kunde" <3 Härligt! Vill inte pressa honom för hårt heller då han inte ska tappa gnistan att säga "nya" ord.
 
Men det sker som sagt hela tiden en utveckling så vi fortsätter som vi gör.
 
Kramar från Mamma C