1

Kraftig språkstörning....

Idag var vi till logopeden, jag och min man, för att få en sammanfattning av logopedens språkliga utredning av vår son. 3ggr har hon träffat hon honom, varpå hon gjort SIT två gånger och GRAMBA en gång.
 
Hon började lite trevande inledningsvis och vi berättade att han blomstrat så mycket nu bara under helgen, han pratar i längre meningar och säger fler ord!
 
Då säger hon sedan "ja han har ju en KRAFTIG språkstörning!". Inte språkförsening eller svårigheter utan en störning. Inget snack om specifik eller generell. Men visst självklart vet vi att han har stora svårigheter, men det kändes så oprofessionellt att lägga fram det på det sätt hon gjorde. Framförallt med facit i hand med hennes uppenbara okunnighet!
 
Visserligen började hon faktiskt att påpeka att hans starka sida var bl. a turtagning o samspel samt uppmärksamhet!
 
Min man frågade vid ett tillfälle om NeNes svårigheter att hitta rätt ord (ordmobilisering) kunde ha att göra med denna språkstörning. Då svara logopeden att det kan det ha att göra...Vaddå?!? KAN? En del av en språkstörning innebär ju problem i just ordmobilisering. Hon kändes i och med detta ännu mer okunning! 

Vi tycker att han följer språkutvecklingen, men det går bara väldigt långsamt fram! 
 
Hon tyckte att han visade på för många fel på SIT-testet för att "bli godkänd" för en 4årings nivå. Men det känns som att det borde göras fler tester för att utesluta/inringa hans svårigheter. En språkstörning är bestående medan en språkförsening är just det nämda! hon svarade när min man frågade "om allt bara kunna komma tillrätta?" Då svarar hon att "ja det kan det": alltså ingen språkstörning!??! Det är ju skillnaden mellan en störning kontra försening, en språkstörning hänger kvar! Det är ju lite skillnad i att arbeta kring det kan jag ju också tycka!

Nu är det absolut inte så att jag blundar för hans problem, men jag vill VETA mer specifikt! Inte bara ngt som är hämtat "ur luften" begreppsmässigt!! Vi ska söka kontakt med en privat Logoped (knuten till Region Skåne så det blir gratis) för att få ett andra utlåtande!

Sen vid ett tillfälle vi var där uttryckte hon att det var vanligt bland språkförsenade barn att de inte kunde lära sig färger... Är det typiskt för språkstörning och/eller förseningar? Någon som vet? Likaså tänker jag på att jan inte ritar några huvudfotingar? Har ritar ju visserligen väldigt ogärna...

Sammanfattningsvis skulle jag bara vilja avsluta med att säga att jag inte är i någon förnekelse (det stadiet har jag redan passerat). Jag tycker bara vi fick sånt oproffsigt bemötande idag! Hur har ni blivit bemötta av logopeder? Tips?

Kramar Mamma C
1 Stella:

Hej!

Jag är dålig på att kommentera, har haft sjukt mycket på sista tiden... Men jag läser dina inlägg. Vill bara kort säga att jag tror uttrycket språkförsening inte används utan bara språkstörning. Vissa har problem med ordmobilisering men inte andra. Språket består ju av så många delar och det är väldigt olika vilka kombinationer barn har. Och språkstörning KAN växa bort, mer vanligt med lättare varianter som fonologis, och mer ovanligt med svårare varianter som generell språkstörning. Men det är stora variationer mellan barn så det är omöjligt att säga. Så försök att inte tänka så mycket på framtiden (svårt jag vet) utan mer på nuet. Försök komma till en logoped som kan göra en större utredning (alltid bra med second opinion). Och det finns ju massor med olika tester, vissa är väl bättre än andra (Alma har gjort ett som heter TROG som jag tror är bättre än SIT). Dessutom är det här en testsituation och en fullständig bedömning tar ju tid och bygger även på icke-testsituationer hos logopeden och föräldrarnas upplevelse. Almas logoped ställde t ex frågorna ett par gånger efter varandra (eftersom hon har svårt med arbetsminne och ibland inte förstår en lång mening om hon bara hör den en gång) och vid olika tillfällen. Det var med ganska små marginaler som hon blev "godkänd" på förståelsen. Men en annan logoped hade kanske kommit till en annan slutsats om hon inte såg till att Alma hade förstått frågan...

Se till att få gå mer regelbundet hos en logoped så Nene kan bygga upp en relation, inte bara för testning men för att öva på det han behöver öva på och så ni inte behöver dra hela lasset hemma (för Alma tränar t ex hellre med sin logoped än med oss). Färger vet jag inte... Alma har inte haft några direkta problem med det och hon har ju expressiv språkstörning och ganska stora problem att göra sig förstådd. Är nog också väldigt olika. Vad satte hon föresten för diagnos? Ospecifik språkstörning? Vid fyra års ålder borde det gå att sätta en mer specifik diagnos men det kanske kräver en längre kontakt mellan din son och logoped? Nu blev det mycket, hoppas nåt var användbart...

Men du, jag förstår att det är svinjobbigt! Särskilt efter jobbiga samtal. Det är en kamp varje dag, inte minst med sig själv och alla tankar... Ni är inte ensamma! Lycka till med allt! Kram, Stella

Svar: Tack tack tack Stella! Du är verkligen en stöttepelare för mig! Med eller utan kommentarer ;)
Det är en jättetrygghet att ha ngn som är så påläst o inne "i samma veva"... Tar till mig av allt du skriver! Det känns så mkt bättre redan!

TACK! Hoppas att allt är bra med er! Är så dålig att följa bloggar, men Din tittar jag in till med jämna mellanrum! Massa kramar :)
Camilla Strömberg